1978 Jawa CZ 350/634 6V brat

Από την Κύπρο, έρχεται αυτό το μοναδικό Jawa CZ350/634. Μια εξαιρετική δουλειά, που ξυπνάει αναμνήσεις, μυρίζει διχρονόλαδο και βάζει τα Jawa στο πάνθεον των custom μοτοσυκλετών με αξιώσεις!

Λίγα λόγια για τη Jawa.

Που αξίζει να διαβάσουμε, καθώς δεν έχουμε παρουσιάσει ξανά μοτοσυκλέτα της εταιρείας, πλην από κάποιες φωτογραφίες αλιευμένες στο διαδίκτυο.

H Jawa Motokov ήταν ένα εργοστάσιο κατασκευής μοτοσυκλετών που δημιουργήθηκε το 1929 από τον František Janeček, στη Πράγα ,ο οποίος αγόρασε τον κλάδο των μοτοσυκλετών του γερμανικού εργοστασίου Wanderer. Κατά την διάλυση της Τσεχοσλοβακίας το 1993 σε Τσεχία και Σλοβακία η εταιρεία συνέχισε με την επωνυμία JAWA Moto.


Ο František Janeček ξεκίνησε την εταιρεία αφού δούλεψε για πολλά χρόνια στη στρατιωτική βιομηχανία. Μολονότι δεν είχε καμία απολύτως εμπειρία από μοτοσυκλέτες, ήταν εξοικειωμένος με τις τεχνολογίες παραγωγής. Είχε να διαλέξει ανάμεσα στον δικύλινδρο δίχρονο κινητήρα της Αυστριακής Puch, τον Βερολινέζικο δίχρονο κινητήρα της Schliha και τον νέο 500αρη της Wanderer. Διάλεξε τον τρίτο. Η Wanderer είχε ήδη σταματήσει την παραγωγή μοτοσυκλετών εξαιτίας του γεγονότος πως θεωρούσαν αδύνατο να ανταγωνιστούν την BMW.


Το πρώτο μοντέλο βγήκε από τη γραμμή παραγωγής στις 23 Οκτωβρίου του 1929. Ήταν μια τετράχρονη μοτοσυκλέτα 500 κυβικών με ιπποδύναμη 18 ίππων και κατανάλωση τα 6 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα. Παρά το γεγονός πως η τιμή της ήταν υψηλή και είχε πολλά κατασκευαστικά λάθη, η μοτοσυκλέτα θεωρείται επιτυχημένη και σχετικά αξιόπιστη.

Η δόξα της JAWA δεν τελείωσε το 1945, όταν η εταιρεία ήταν εθνικοποιημένη και έγινε κρατική ιδιοκτησία. Αντίθετα, η πιο σύγχρονη μοτοσυκλέτα αναπτύχθηκε και κατασκευάστηκε κατά τη διάρκεια του Β Παγκοσμίου Πολέμου. Ήταν μια πανίσχυρη και όμορφη δίχρονη μοτοσικλέτα γνωστή ως JAWA 250 cc με τον συμπαγή κινητήρα, την ανάρτηση πίσω τροχού και πολλές άλλες καινοτομίες. Αυτό το μοντέλο εξήχθη σε όλο τον κόσμο. Στη δεκαετία του 1950, η ανάπτυξη αυτής της μοτοσικλέτας έγινε με τη νέα ιδέα της ενοποιημένης παραγωγής γραμμών, επιτρέποντας τόσο την παραγωγή μοτοσικλετών 250 και 350 κ.εκ. να τρέξει δίπλα δίπλα με πολλές άλλες καινοτομίες και διπλώματα ευρεσιτεχνίας. Η JAWA έχει εξάγει αυτές τις μοτοσικλέτες σε περισσότερες από 120 χώρες σε όλο τον κόσμο. To 350 έγινε ιδιαίτερα δημοφιλές στις χώρες του πρώην Συμφώνου της Βαρσοβίας ειδικά, αλλά και παγκόσμια γενικά, καθώς εξήχθη σε περίπου 120 χώρες σε όλο τον κόσμο, δείγμα τις επιτυχημένης σχεδίασης, αξιοπιστίας και απόδοσης του δικύκλου. Στην ΕΣΣΔ, ήταν η 1η μοτοσυκλέτα που πουλήθηκε από κατασκευάστρια εταιρεία εκτός Σοβιετικής Ένωσης.

Στην χώρα μας, παλιότερα το συναντούσες συχνά, ειδικά εκτός μεγάλων αστικών κέντρων. Η jawa πρωταγωνίστησε και στους ελληνικούς αγώνες ταχύτητας στη δεκαετία του 1970, αλλά και σε όλα τα άλλα “είδη” αγώνων, αναβάσεις, moto-cross κοκ.

Σήμερα, η εταιρία αναβιώνει & διεκδικεί το μερίδιο της στην αγορά παγκοσμίως, με τη σημερινή σειρά των 350 και είναι τετράχρονη, με ABS κλπ σύγχρονα καλούδια, όμορφη ρετρό σχεδίαση, συνεχίζοντας επάξια την μακρόχρονη ιστορία της!

Το project

Η ιστορία έχει ως εξής. Την ίδια μηχανή είχε και ο πατέρας μου αγορασμένη το 1978. Δυστυχώς δεν μπόρεσα να βρω την συγκεκριμένη αφού την πούλησε λίγα χρόνια μετά σε άγνωστο αγοραστή. Την αγόρασε όμως και ένας οικογενειακός μας φίλος την ίδια χρονιά ο οποίος τύχαινε να την έχει ακόμα μαζί με μια άλλη το ίδιο μοντέλο πεταμένες για πάνω από 25 χρόνια εκτεθειμένες σε ήλιο και βροχές σε ένα χωράφι. Από εκεί τις πήρα εγώ τον Απρίλη του 2013 σε άθλια κατάσταση. Το αποτέλεσμα έγινε εφικτό χάρη στον αδερφό μου στις αισθητικές μετατροπές και σε ένα φίλο μου, ερασιτέχνη μηχανικό με πολύ μεράκι και γνώσεις περί του θέματος στην αυλή του σπιτιού μου και όχι σε κάποιο καλά εξοπλισμένο γκαράζ.

Όλα τα εξαρτήματα τα έφερα από την Τσεχία μέσω διαδικτύου, αφού στην Κύπρο σταμάτησε η εισαγωγή της μάρκας αυτής χρόνια πριν και ο πρώην αντιπρόσωπος με τον οποίο ήρθα σε επαφή δεν είχε πλέον κανένα απόθεμα εξαρτημάτων. Στην Κύπρο δεν είναι τόσο διαδεδομένη ακόμα και μεταξύ μηχανόβιων. Πλέον αμφιβάλλω κατά πόσο κυκλοφορούν ακόμα στους δρόμους της Κύπρου τέτοιες μηχανές εκτός από την δική μου, αφού ποτέ δεν έτυχε να δω κάποια προσωπικά. Ακόμα και να υπάρχουν όμως πιστεύω πως έφτιαξα ένα μοναδικό κομμάτι με αφετηρία την δίχρονη Jawa CZ 350/634 του 1978. Παρόλα αυτά οι μηχανές αυτές είναι ευρέως γνωστές στις χώρες του ανατολικού μπλοκ με μεγάλη ιστορική αξία και φήμη και στην Ινδία όπου από το 2018 άρχισε η παραγωγή νέων μοντέλων κατασκευασμένων στην Ινδία από την Mahindra μετά από άδεια της ευρωπαϊκής Jawa Motο.

Έχει χάσει αρκετό βάρος λόγω των μικρότερων εξατμίσεων, αφαίρεσης των φτερών και διαφόρων μεταλλικών και πλαστικών μερών. Έχει κοπεί το πίσω κομμάτι του πλαισίου ώστε να χωρέσει η μικρότερη σέλλα. Έχουν αλλάξει οι αναρτήσεις, το πλέγμα είναι από Triumph T120 TR6, φανάρι, δείκτες, clubman τιμόνι, έχει μπει πλάγιος προβολέας ομίχλης, πλαγιές θήκες και μεταλλικό κουτί πυρομαχικών , άλλες εξατμίσεις, έχει μετατραπεί σε ηλεκτρονική με VAPE electronic ignition 6V, έχει μπει μεγαλύτερο carburetor Mikuni VM28-49 και μεγαλύτερο φίλτρο, και έχει γίνει πλήρης επισκευή της μηχανής μέχρι και την τελευταία βίδα. Χαρακτηριστικό είναι επίσης το ότι ο μοχλός των ταχυτήτων γυρίζει και γίνεται kick-starter!

Τέλος το project στοίχησε συνολικά γύρω στις 4500 μόνο εξαρτήματα και λίγα εργατικά για κάποια θέματα που δεν μπορούσαμε να λύσουμε μόνοι μας. Υπάρχουν ακόμα κάποιες αλλαγές τις οποίες θα ήθελα να κάνω, όπως να αλλάξω εξατμίσεις η ίσως να προσθέσω μπροστινό φτερό και άλλες λεπτομέρειες αλλά σε γενικές γραμμές είμαι ικανοποιημένος με το αποτέλεσμα.

Αυτό που με στεναχωρεί είναι ότι στην Κύπρο δεν είναι τόσο διαδεδομένη αυτή η κουλτούρα των Cafe racer, brat style, bobber κλπ μηχανών ώστε να μπορώ να βρω αρκετά άτομα με το ίδιο πάθος για αυτού του είδους μηχανών αλλά και τρόπου ζωής.

Ακούει κανένας φίλος από Κύπρο;

Πηγές ιστορικών στοιχείων : Jawa Hellas, moto.gr,Wikipedia κλπ.

  •  
  • 5
  •  
  •  
  •  
    5
    Shares

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.