BMW R80GS SCRAMBLER by De Angelis Elaborazioni

The real GS !

Στις αρχές της δεκαετίας του 80, η παρουσίαση του πρώτου R80G/S έπεσε σαν βόμβα στο κοινό και προκάλεσε ποικίλα, επικριτικά ως επί το πλείστον, σχόλια στον ειδικό τύπο, κυρίως για τον όγκο, το βάρος και εν γένει για το λόγο ύπαρξης του. Την εποχή εκείνη τα enduro ήταν δίχρονα, αλήτικα και ελαφριά και τα BMW  politicaly correct ευτραφείς ταξιδευτές δρόμου, με αντίστοιχο target group το καθένα. Αν δεν είχαμε παρακολουθήσει σταδιακά όλη την πορεία εξέλιξης των μεγάλων on-off από τον πρωτοπόρο G/S μέχρι τα μαστόδοντα του σήμερα και  βλέπαμε, με τη ματιά του τότε, ένα σύγχρονο ADVENTURE ξαφνικά τώρα, θα παθαίναμε συγκοπή !

Η υπόθεση μπορεί να γίνει και πιο προχωρημένη αν σκεφτείτε έναν “αλήτη” και πολυ-κυνηγημένο  σκραμπλερά (!) του τότε, να δει σε ενόραση μία διαφήμιση του (υπέροχου ομολογουμένως !)  nine-T από το μέλλον, με τον Roland Sands και τα καλύτερα παιδιά του χώρου να παίζουν με τις ευλογίες της αυστηρής μαμάς BMW … Πιστόλι στον κρόταφο και τελευταίο σημείωμα στο κομοδίνο : “Old school never dies” !

Τι χάσαμε λοιπόν αναρωτιέστε,  έχουμε την τεχνολογία, έχουμε το fun, έχουμε και το image,  τι μας λείπει …. “Α ρε, να είχα ένα πενηντάρι μπροστινό στο παλιό GS”, λέει ο χεράς του τότε .. “και ένα χρυσό ρυθμιζόμενο αμορτισέρ και θα τους πάταγα από πάνω όλους αυτούς “. Αυτό που λείπει στη συνταγή είναι το thrill , αυτό που αποστειρώνει η τεχνολογία του σήμερα, welcome to the past !!!

BMW R80GS “SCRAMBLER” λέει ο Giorgio De Angelis του οίκου De Angelis Elaborazioni, εγώ θα το έλεγα BMW R80GS “SUPER COMPETITION”, γιατί τέτοιο είναι, απλώς το scrambler είναι πιο μοδάτη λέξη. Ένα είναι σίγουρο, το εργαλείο που βλέπετε έχει ουσία και όχι μόνο image και όποιος έχει φάει χώμα εκείνα τα χρόνια, ντριφτάροντας στο χείλος του δρόμου  με αναρτήσεις  “λάστιχα” και  φρένα “ζω-πεθαίνω”, , καταλαβαίνει τι εννοώ.

Αντίθετα λοιπόν με πολλές καστομιές στην κατηγορία scrambler, η συγκεκριμένη είναι πραγματική Gelände/strasse με το G κεφαλαίο ! Ο Giorgio βλέποντας την πραγματική ουσία κατάλαβε ότι η διασκέδαση στο χώμα δεν χρειάζεται πολλά άλογα, ένα ροπάτο κινητήρα χρειάζεται μόνο, ένα άκαμπτο πλαίσιο, και καλές αναρτήσεις και φρένα, τελεία.

Ο συγκεκριμένος κινητήρας έχει αποδείξει την αξία και αξιοπιστία του κερδίζοντας τα πιο σκληρά  ράλυ, ενώ γυρίζει  αδιαμαρτύρητα το στρόφαλο του από το 1982 έως σήμερα, έχοντας κάνει το γύρο του κόσμου περισσότερες φορές από κάθε άλλο. Η κατασκευή αυτή σύμφωνα με τον δημιουργό της εμπνεύστηκε από τα Ράλυ του παρελθόντος που έχει πρωταγωνιστήσει το ιστορικό boxer και αποτίει φόρο τιμής στις νίκες και τις διακρίσεις που έχει κατακτήσει  Το μοντέλο της βάσης του συγκεκριμένου πρότζεκτ είναι ένα R80GS του 94, από τα τελευταία διβάλβιδα που βγήκαν από το εργοστάσιο και με πολλές βελτιώσεις σε σχέση με το πρώτο G/S

Σε πρώτη φάση έγινε το “ελάφρωμα”,  βάζοντας  τις παραπάνω εικόνες δίπλα – δίπλα είναι σαν να βλέπω διαφήμιση προϊόντος αδυνατίσματος με το πριν και το μετά των ευχαριστημένων πελατών και επειδή έχω το ίδιο ακριβώς μοντέλο και ξέρω πόσο ζυγίζουν αυτά που λείπουν φαντάζομαι ότι το scrambler δεν είναι πάνω από 180 κιλά άδειο !

Στη συνέχεια επαναξιολογήθηκε ότι έμεινε και άρχισαν οι βελτιώσεις. Ξεκινώντας, το μπροστινό σύστημα της Marzocchi , χωρίς ρυθμίσεις, που φορούσε το αρχικό μοντέλο, αντικαταστάθηκε με ένα Marzocchi διαμέτρου 55mm με θυριώδεις πλάκες, αν προσέξετε καλύτερα τις φωτογραφίες , σλουρπ, συγγνώμη … Μαζί άλλαξε σετάκι και η μπροστινή ρόδα 21” και η τετραπίστονη δαγκάνα του φρένου της brembo, σε αντικατάσταση της διπίστονης, και ο πλευστός δίσκος των 320mm σε αντικατάσταση του μαμίσιου 285mm και η τρόμπα του φρένου με brembo … Αποτέλεσμα, ένα στιβαρό και ακριβές μπροστινό σύστημα, με ένα δυνατό φρένο, ότι ακριβώς έλειπε δηλαδή από το GS, για να ξέρεις που πατάς και που κοτάς (!) όταν ανεβαίνουν οι ρυθμοί  (και oi παλμοί …)

Το μπροστινό σύστημα ολοκληρώνεται με μία πανέμορφη χειροποίητη αλουμινένια μασκούλα, after market αλουμινένιο τιμόνι με μπαράκι, γκαζιέρα και χειριστήρια από την Accossato Racing. Το λεβιέ του τσοκ στο δεξί μέρος είναι όλα τα λεφτά !

Στο πίσω μέρος βρίσκουμε αντίστοιχα ένα ρυθμιζόμενο αμορτισέρ Ohlins με υδραυλική προφόρτιση ελατηρίου, σλουρπ, πάλι συγνώμη !  Είμαι σίγουρος ότι έδωσε αυτό που έλειπε από το GS, επαφή με το δρόμο δηλαδή, ειδικά σε στροφές με σαμαράκια και γκάζι που ως γνωστόν τα παλιά GS χοροπηδάγανε σαν κατσίκια, “διώχνοντας” ανεξέλεγκτα το πίσω μέρος τους και ως εκ τούτου πρόσθεταν άσπρες τρίχες στην κεφαλή των αναβατών τους, ειδικά  αν στην άκρη της στροφής είχε γκρέμι !

Το ντεπόζιτο από κάποιο R100 και η χειροποίητη πορτοκαλί σέλα με το κοντύτερο υποπλαίσιο είναι τα δυνατά σημεία που κάνουν τη διαφορά στην εμφάνιση αλλά έχουν και αυτά ουσία ! Ουσιαστικά αλλάζουν λίγο προς τα μπρος και προς τα πάνω τη θέση οδήγησης και επιτρέπουν περισσότερη ελευθερία κινήσεων σε όρθια θέση  στο χώμα, σε σχέση πάντα με τo original setup που σε βάζει μέσα στις μεγαλύτερες εσοχές του ντεπόζιτου και σου περιορίζει τις μετακινήσεις του σώματος  λόγω διώροφης και φαρδιάς σέλας.

H πορτοκαλί σέλα, τα μεταλλικά ρετρό number plates και η “αγωνιστική” αλά Dakar βαφή και τα αυτοκόλλητα στο ντεπόζιτο, συμβάλουν τα μέγιστα στην εμφάνιση και είμαι σίγουρος ότι δίνουν έξτρα πόρωση σε όσους γνωρίζουν Ιστορία.

Στον κινητήρα δεν αναφέρονται μεγάλες αλλαγές και κατά τη γνώμη μου δεν χρειάζονταν κιόλας. Ο R80 είναι κατά γενική ομολογία ο πιο βελούδινος και αξιόπιστος διβάλβιδος κινητήρας της BMW. Δεν έχει την brutal λειτουργία του R100 που σείεται, και κλωτσάει δεξιά σε κάθε απότομο άνοιγμα του γκαζιού (λόγω μεγαλύτερων παλινδρομούμενων μαζών), δεν χτυπάει πιράκια, δεν φτερνιζεται και δεν φτύνει  (τα καρμπυρατέρ ενίοτε !) δεν έχει τα σκαλιά του μεγάλου στην απόδοση και το σημαντικότερο δεν καίει πολύ όταν κυνηγιέται (οι χιλιάρηδες ξέρουν τι εννοώ ..).

Έτσι οι μόνες αλλαγές που έγιναν στον κινητήρα αφορούν την αναπνοή (φιλτροχοάνες K&N) και την εξαγωγή με  την αντικατάσταση των λαιμών (χωρίς σωλήνες εξισορρόπισης) και του ανοξείδωτου τελικού που στοχεύει  κατευθείαν στα μάτια όποιου τολμήσει να το κοιτάξει αφ’ υψηλού !

 “Pure joy of riding” λοιπόν, οι φάτσες των δημιουργών της τα λένε όλα, τους ευχαριστούμε θερμά

…. που μας άναψαν κι άλλες φωτιές ….

 

Website: www.deangeliselaborazioni.it

Facebook: De Angelis Elaborazioni

Instagram: @deangeliselaborazioni

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *