Λοιπόν, οι περισσότεροι ξέρουν σήμερα το όνομα Von Dutch περισσότερο από τα γνωστά μπλουζάκια και υπόλοιπο ρουχισμό που κυκλοφορούν με το ίδιο λογότυπο. Το μακρυνό 1966 όμως, ο ιδρυτής του brandname, σκέφτηκε να φτιάξει μια custom μοτοσυκλέτα που να μοιάζει… με εργοστασιακή! Αυτή είναι η ιστορία της XAVW.
Κατ’αρχάς, λίγα λόγια για τον ίδιο. Ο Kenneth Howard AKA Von Dutch, ανδρώθηκε μέσα σε ένα συνεργείο μοτοσυκλετών, δουλεύοντας ως μηχανικός. Στον ελεύθερο του χρόνο, άρχισε να παίρνει μηχανάκια από το συνεργείο και να ζωγραφίζει πάνω τις γνωστές διακοσμητικές γραμμές (pinstripping) και σύντομα, το ταλέντο του σε αυτή τη τέχνη και ο θαυμασμός των αποτελεσμάτων πάνω στα μηχανάκια, οδήγησε ώστε να αρχίσει να ασχολείται αποκλειστικά με αυτό. Κάπου εκείνη την εποχή, ανάμεσα στα σκετσαρίσματα, τις custom βαφές, τα τατουάζ , τα χειροποίητα σκαλιστά πιστόλια, το αλκοόλ, τα σχέδια, τις πρόζες, τη κατασκευή μαχαιριών και τα γλυπτά, αποφάσισε να φτιάξει μια μοτοσυκλέτα για πάρτη του, συγκεράζοντας ό,τι καλύτερο, κατά τη γνώμη του, μπορούσε να ταιριάξει στο projectπου είχε στο μυαλό του.
Πήρε ένα πλαίσιο από Harley Davidson XA. Αυτές ήταν μοτοσυκλέτες του 1942, με επιλογέα ταχυτήτων στο χέρι και είχαν κατασκευαστεί ειδικά για το θέατρο επιχειρήσεων της Β. Αφρικής στο Β’ ΠΠ. Για να δεχτεί το νέο μοτέρ, το πλαίσιο έγινε λίγο φαρδύτερο χαμηλά, η για να χωρέσει πιο άνετα το κάρτερ. Το τετρατάχυτο κιβώτιο μετακινήθηκε και αυτό περίπου 10 εκατοστά προς τα πίσω και ασφαλώς κόντυνε η μετάδοση.Τα καλάμια προέρχονται από Moto Guzzi του 1951 όπως και οι τροχοί. Το πίσω φτερό πάρθηκε από triumph.
Ο κινητήρας, που είναι και το πιο ξεχωριστό σημείο της κατασκευής, είναι 1200αρης VW, 40 ίππων και είναι μέρος της μεγάλης οικογένειας των αερόψυκτων μπόξερ κινητήρων της γερμανικής φίρμας που παράχθηκαν από το 1936 ως το 2006 και κίνησαν μοντέλα ιστορικά, όπως το σκαραβαίο και το βανάκι της VW. Toμοτέρ προέρχεται αυτούσιο από την τετράτροχη εκδοχή του, με μόνη διαφοροποίηση το λίγο χαμηλότερη συμπίεση, λόγω έλλειψης βερντιλαντέρ. Αντί ανεμιστήρα, χρησιμοποιήθηκε ένα ψυγείο λαδιού, από αεροσκάφος! Είμαστε σε εποχές που ανταλλακτικά αεορσκαφών και πολεμικού υλικού βρισκόταν αφειδώς σε μάντρες και διαλυτήρια ακόμα, από αποσύρσεις και καταστροφές. Μπορείτε να το δείτε πίσω από το κιβώτιο, στη δεξιά μεριά.
Το καρμπυρατέρ της Solex δε βόλευε, λόγω έλλειψης χώρου να βρει θέση στη μοτοσυκλέτα, έτσι, οι σωληνώσεις τροποποιήθηκαν ώστε να πάρουν θέση (και βενζίνη) δύο καρμπυρατέρ AMal. Tα ηλεκτρικά είναι της Bosch, μανιατό αρχικά τοποθετήθηκε ένα της Vertex, που αργότερα αντικαταστάθηκε με ένα ντιστριμπιτέρ (διανομέα) από μια Porche 356. Μια χειροποίητη πλάκα απαιτήθηκε για τη σύζευξη κιβωτίου-κινητήρα, που την έφτιαξε ο ίδιος, μαζί με διάφορες άλλες λεπτομέρειες.
Το ρεζερβουάρ προέρχεται από ένα CB450 Χόντα, με το σήμα της VWκαι βάψιμο από τον ίδιο ασφαλώς! Η μοτοσυκλέτα εκτίθεται στο κοινό στο Τένεσσυ, καθώς είναι αυτή τη στιγμή στα χέρια του κυρίου Ed ‘Big Daddy’ Roth, που καστομάρει αυτοκίνητα, σχεδιάζει t–shirts της monster κλπ. Στην εταιρία του Antique Archeology, μπορείτε να την δείτε αν σας πάει ο δρόμος… Η μοτοσυκλέτα δε θα ανακατασκευαστεί, καθώς θέλει να μείνει η γνήσια δουλειά πάνω του δημιουργού της .
Δημιουργού, που η αλήθεια είναι πώς σε κάποια φάση ξενέρωσε λίγο με το αποτέλεσμα, το αποσυναρμολόγησε με σκοπό να το ξαναφτιάξει αλλιώς ή να φτιάξει ένα άλλο εκ του μηδενός, με κινητήρα της Πόρσε αυτή τη φορά, σχέδια που δεν πραγματοποιήθηκαν. Όπως δήλωσε ο ίδιος, η μοτοσυκλέτα κατασκευάστηκε με γνώμονα της απόκτησης γνώσης και της όρεξης για πειραματισμό, παρά για κάποιου είδους αναγνώριση ή ανταγωνισμό. Πάντως, στην εποχή της δημιούργησε αίσθηση όταν μαθεύτηκε η ύπαρξη της.
Οδηγικά , σύμφωνα με πηγές, έχει ροπή τρακτερίσια, άνετη ανάρτηση, ελάχιστους κραδασμούς ή μηχανικούς θορύβους, αθόρυβη λειτουργία, χάριν και των τελικών της Triumphκαι πολύ καλοζυγισμένο. Το μόνο μείον ήταν η θέση του πίσω φρένου, που βρίσκοταν πολύ κοντά στην εξάτμιση. Μέχρι και μανιβέλα λειτουργική έχει το μηχανάκι για να παίρνει μπρός, τεχνική λεπτομέρεια που ήταν απαραίτητη προδιαγραφή για τον VonDutch. Άντε βάλε μπρος 1200αρι μοτέρ με τη μανιβέλα…
Ακολουθεί ανατυπωμένο άρθρο του 1971 του περιoδικού Custom Chopper, αφιερωμένο στη μοναδική αυτή μηχανή.
πηγές: http://www.nationalmcmuseum.org/ , www.volksworld.com , http://motorcycleart.blogspot.gr/