JOHN BRITTEN- Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΟ ΜΥΘΟ

britten history motorcycles

Έχει χαρακτηριστεί ως οραματιστής της πίσω αυλής. Ο άνθρωπος που νίκησε τις εργοστασιακές ομάδες,
αποδεικνύοντας τους ότι τα ράσα (βλ. χρήμα) δε κάνουν το παπά (βλ. νίκες) απαραίτητα.
Ή μήπως τελικά ένας τύπος που απλά έκανε το όνειρο του πραγματικότητα; Όπως και να τον
χαρακτηρίσουμε, είναι σίγουρο ότι το όνομα του έχει γραφτεί με ανεξίτηλά γράμματα στην
ιστορία της μοτοσυκλέτας & πώς αν δεν είχε φύγει από τη ζωή πρόωρα, σίγουρα θα
είχε επιτύχει πολλά περισσότερα πράγματα.

britten history motorcycles

ΤΑ ΠΑΙΔΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ

Στο σχολείο δε τα πήγαινε και τόσο καλά. Έχοντας μια μορφή δυσλεξίας, δυσκολευόταν πάρα
πολύ στο διάβασμα και ίσως ήταν ένας από τους λόγους που από πολύ μικρός, έφηβος ήδη, ωθήθηκε σε εφαρμογές πρακτικής μηχανικής και στις μοτοσυκλέτες. Μάλιστα, ανακατασκεύασε μια Indian Scout του ’27 και ένα ημιφορτηγό, δίνοντας παράλληλα λύση και στις μετακινήσεις του απο και προς  το σχολείο!
Τελειώνοντας το σχολείο, πήρε το πρώτο του πτυχίο ως μηχανικός παρακολουθώντας βραδινά μαθήματα
μια και τα πρωινά του απασχολούνταν ως μηχανικός στη κατασκευή μπετονιερών και υαλόφουρνων! Στο
ενδιάμεσο, έβρισκε χρόνο και για καμμία ανακατασκευή. H εμμονή του στη λεπτομέρεια, η ευρηματικότητα
του στη χρήση υλικών και η προσπάθεια για μικρό κόστος, ήταν χαρακτηριστικά που όσοι παρακολούθησαν όλη
τη πορεία του είχαν διακρίνει από τότε ήδη. Τέσσερα χρόνια μετά, πτυχιούχος πλέον, εργάστηκε ως συμβασιούχος σχεδιαστής,
θέση όπου του έδωσε δυνατότητα να αποκτήσει εμπειρία πάνω στο σχεδιασμό καλουπιών, επεξεργασία μετάλλων και στο μηχανολογικό σχεδιασμό.

britten history motorcycles

ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ

Κάποια στιγμή, του είχε καρφωθεί στο μυαλό ο σχεδιασμός και κατασκευή ενός ορνιθόπτερου, μιας κατασκευής ή εφεύρεσης, που θα μπορούσε να πετάξει με κίνηση σαν αυτή των φτερών των πουλιών. Για αυτό είχε πάρει σβάρνα τις παραλίες της Νέας Ζηλανδίας, μελετώντας τα πουλιά και το τρόπο που πετούσαν. Tο project δεν πήρε σάρκα και οστά ποτέ, όμως αντί αυτού κατασκεύασε ένα υπερέλαφρο ανεμόπτερο, που μπορούσε να απογειώνεται με ελάχιστο άνεμο, πράγμα που έκανε μόνο του, κατά τη διάρκεια
των δοκιμών, χωρίς να είναι κανένας μέσα!

britten history motorcycles
Το ορνιθόπτερο αν μη τι άλλο, δίνει τις βασικές γραμμές του τρόπου εργασίας του Britten:
συγκέντρωση στο αποτέλεσμα, πολύωρες μελέτες, παρατήρηση, πειραματισμός, σχεδιασμός και τέλος εφαρμογή στο συνεργείο ή το εργαστήριο. Επίσης, αν μη τι άλλο, δείχνει πώς το
ταλέντο του δε περιοριζόταν στις μοτοσυκλέτες αλλά ήταν έμφυτο και πλουραλιστικό: κατασκεύαζε και πουλούσε τα δικά του γυαλικά και κρύσταλλα, έπιπλα, ενώ κάποια στιγμή σχεδίασε μέχρι και ρούχα, παρουσιάζοντας δική του σειρά! Σημειώστε επίσης πώς το σπίτι όπου ζούσε ξόδεψε κάπου δέκα χρόνια, για να το μετατρέψει από
κάτι παλιούς στάβλους, χρησιμοποιώντας υλικά από κτίρια κατεδαφισμένα. Είπε κάτι κανείς για ανακύκλωση;
Andrew_Stroud_Britten
Προκειμένου να μαζέψει τα λεφτά για να ολοκληρώσει τους στάβλους του, αυτός και η γυναίκα του, που
είχε παντρευτεί το 1982, επένδυσαν στο σχεδιασμό συγκροτημάτων κατοικιών. Η ενασχόληση του με το αρχιτεκτονικό σχέδιο
δεν ήταν τυχαία, ήταν το άλλο μεγάλο προσόν του John Britten. Εξάλλου είχε προυπηρεσία,καθώς είχε εργαστεί σε σχετική τεχνική εταιρία
και στη Βρετανία. Κάπου σε αυτή τη χρονική περίοδο, γεννήθηκε η φιλοδοξία να κατασκευάσει μια αγωνιστική μοτοσυκλέτα.
Ήταν σχεδόν 30 ετών τότε.

ΠΡΩΤΕΣ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΕΣ

Οι εργασίες στο γκαράζ γίνονταν νυχθημερόν και ασφαλώς δεν κατασκεύασε με τη μια τη μοτοσυκλέτα που θα πρωταγωνιστούσε στο παγκόσμιο πρωτάθλημα superbike της εποχής
Προηγήθηκαν προσπάθειες πάνω σε μια αγωνιστική Ducati, με επανασχεδιασμό του φέρινγκ της. Μένοντας ανικανοποίητος όμως από το πλαίσιο &το μοτέρ ,
άρχισε να ψάχνεται με after market κατασκευαστές, ώσπου αποφάσισε να κατασκευάσει το δικό του.
Η πρώτη του δημιουργία, η Aero-d-zero, με χαλύβδινο πλαίσιο τύπου χωροδικτυώματος και κινητήρα από Ducati Darmah, συμμετείχε στον αγώνα BEARS (British European American Racing), όπου δε συμμετείχαν Ιάπωνες κατασκευαστές (…) με αξιόλογες επιδόσεις.

aero-d-zero

AERO-D-ONE

Η δεύτερη προσπάθεια, το Aero-d-one, αξιοποίησε κινητήρα της Denco, V2, με καύσιμο μεθανόλη. Το πλαίσιο έγινε συνθετικό και το ψαλίδι εδράστηκε πάνω στο κιβώτιο.
Το φέρινγκ, επέκταση ουσιαστικά του πλαισίου, ήταν ανθρακονηματικό και στήριζε το λαιμό του τιμονιού. Όλα αυτά,πλαίσιο,φέρινγκ και ρεζερβουάρ, δε ξεπέρναγαν τα 12 κιλά βάρους!
Παρ’ όλα αυτά προβλήματα, κυρίως πρώιμης σχεδιαστικής ανωριμότητας χαρακτήρισαν το εν λόγω πρωτότυπο. Για να προσεγγίσει ο μηχανικός το κινητήρα, έπρεπε να λύσει πρώτα όλη τη μοτοσυκλέτα,ενώ και στον αγώνα BEARS, δε λειτουργούσε ομαλά. Εκτός των άλλων, στις δοκιμές, που έκανε ο ίδιος ο Britten, έπεσε δυο φορές, στέλνοντάς τον στο νοσοκομείο
τη δεύτερη για περίπου δυο εβδομάδες.
Με τη πολύτιμη βοήθεια του μηχανικού Jerry Branch, έγιναν σημαντικές βελτιώσεις στο θάλαμο καύσης και επιτέλους, η μοτοσυκλέτα συμμετείχε σε κάποιους αγώνες, με σημαντικότερη στιγμή τη νίκη στο
BEARS το1987,με τελική ταχύτητα 238,5 χλμ/ωρα. Η μοτοσυκλέτα εγκαταλείφθηκε αγωνιστικά, όταν κόλλησε ένας πείρος εμβόλου του μοτέρ.

aero-d-one

BRITTEN V 1000 & 1100

Έτσι, μετά από 12 χρόνια εξελίξεων και αφού παράτησε το κινητήρα της Denco, μετά την απαγόρευση της μεθανόλης ως καύσιμου, έφτασε στη πρώτη μοτοσυκλέτα που έφερε το όνομα του και έτρεξε το 1992 στον αγώνα της Daytona. Δε κατάφερε να κερδίσει αγώνα με τη πρώτη, αλλά ήδη άρχισε να τραβάει βλέμματα ενδιαφέροντος πάνω της, χάριν της μοναδικής της σχεδίασης, εμφάνισης και καλών επιδόσεων. Φανταστείτε το και μόνο.

britten 1100v

Ένας ιδιώτης από τη μακρινή Νέα Ζηλανδία, χωρίς
χορηγούς, χωρίς διαφήμιση και με μηδαμινό, αναλογικά προϋπολογισμό, σκάει μύτη με μια πρωτότυπη μοτοσυκλέτα για να κοντράρει τις εργοστασιακές αγωνιστικές,
που η ανάπτυξη τους και υποστήριξη τους κόστιζε πολλές εκατοντάδες χιλιάδες δολάρια!
Britten_V1000

Το επόμενο βήμα ήταν η δημιουργία της ομώνυμης εταιρίας και η πρόσληψη ολιγομελούς προσωπικού
για τη περιορισμένη παραγωγή των μοτοσυκλετών του. Οι νίκες που ακολούθησαν ήταν φυσικό επακόλουθο της καινοτομίας και του οράματος που χαρακτήριζε τις αγωνιστικές μοτοσυκλέτες του. Παράλληλα, ασχολιόταν με ένα σχέδιο μοτοσυκλέτας
για την αναβίωση της Indian Scout (που έγινε μόλις πρόσφατα…) ενώ σχεδίαζε και κάποια
εμπορικά κέντρα που του είχαν αναθέσει…

john britten V1000

Οι BRITTEN 1000 & 1100 μοτοσυκλέτες του, συνολικά 10 κομμάτια και ένα πρωτότυπο, ακόμα και σήμερα, 23 χρόνια μετά τη
παρουσίαση τους, εντυπωσιάζουν με την ιδιαίτερη εμφάνιση τους. Στα βασικά χαρακτηριστικά τους, που εξέλιξε ο Britten συμπεριλαμβάνονται
-Κάρμπον κοστούμι, ζάντες, καλάμια και ψαλίδι, μελετημένα και σχεδιασμένα από τον ίδιο. Η σχεδίαση και κατασκευή του κοστουμιού, χρησιμοποιούσε τεχνολογία δανεισμένη απο τη F1.
-Χειροποίητος χυτός κινητήρας, τετραβάλβιδος, που τον σχεδίασε ο ίδιος. Το μόνο που χρησιμοποίησε ήταν κάποια ανταλλακτικά έτοιμα.

john britten V1000

Έπαιζε το ρόλο του πλαισίου επίσης, ενώ η μετάδοση κίνησης στο πίσω τροχό γινόταν απευθείας από το κιβώτιο (δε σας θυμίζουν
λίγο από BMW;). Το πλάτος του κινητήρα ήταν όσο περίπου των ζαντολάστιχων, έχοντας τη ελάχιστη αεροδυναμική αντίσταση που γινόταν!
ψυγείο τοποθετημένο κάτω από τη σέλα. Ο λόγος ήταν πώς σε αυτό το σημείο δε διατάρασσε το ρεύμα αέρα προς το μοτέρ. Το ψυγείο καθαυτό,
αεριζόταν μέσω αεραγωγών.

john britten V1000
-Έδραση του πίσω αμορτισέρ στο εμπρόσθιο μέρος του κινητήρα. Μπροστά και χαμηλά, όπως μπορείτε να δείτε στη παραπάνω εικόνα.
-Ο σχεδιασμός του ψαλιδιού πρόσφερε, εκτός από πληθώρα ρυθμίσεων ασφαλώς και βελτιωμένες επιδόσεις στο στρίψιμο,
σε σχέση με ένα συμβατικό της εποχής του.

john britten V1000
-Πλήρως παραμετροποιήσιμος κινητήρας ηλεκτρονικού ψεκασμού, με On-board computer, που παρακολουθούσε και κατέγραφε έξι διαφορετικές λειτουργίες.

Ουσιαστικά, πρόκειται για την ίδια μοτοσυκλέτα, που ήταν σχεδιασμένη για δύο κινητήρες, έναν 1000 και έναν 1100 κ εκ, γιατί ήθελε να έχει την
ευχέρεια να <<παίζει>> με την ισχύ αναλόγως της πίστας. Ο 1000αρης ήταν τετραβάλβιδος και αυτός των 1100 πενταβάλβιδος, με απόδοση από 155 -170 ίππους και τελική ταχύτητα 290 χλμ/ωρα.

john britten V1000 welligton
Λόγω μεγάλων διαδρομών των εμβόλων, ανά 5 ώρες λειτουργίας ο κινητήρας ανοιγόταν κι πέρναγε από τεχνικό έλεγχο.
Οι 10 μοτοσυκλέτες που αναφέραμε και ήταν στόχος του, έφτασαν αυτόν τον αριθμό μετά το θάνατο του, από τους μηχανικούς της εταιρείας του. Υπάρχουν όλες και βρίσκονται υπό τη κατοχή των:

1. Cardinal Network και στην Britten Motorcycle Company Ltd και βρίσκεται στο Christchirch, στη Νέα Ζηλανδία.
2. Μουσείο της Νέας Ζηλανδίας, Te Papa Tongarewa στο Wellington.
3. Roberto Crepaldi Cafe Racers and Superbikes/Royal Cars και βρίσκεται στο Μιλάνο στην Ιταλία.
4. Jim Hunter και βρίσκεται στο Williamstown, στη Μασαχουσέτη των ΗΠΑ.
5. Dr Mark Stewart και βρίσκεται στο Bay City του Μίτσιγκαν, στις ΗΠΑ.
6. Kevin Grant της Water Dynamics Ltd και βρίσκεται στο Όκλαντ της Νέας Ζηλανδίας.
7. George Barber και βρίσκεται στο Barber Vintage Motorcycle Museum, στο Birmingham, στην Αλαμπάμα των ΗΠΑ.
8. Michael Canepa και βρίσκεται στο San Jose, στην Καλιφόρνια των ΗΠΑ.
9. Gary Turner και βρίσκεται στην Ολλανδία.
10. Michael Lannuccilli και βρίσκεται στο Λας Βέγκας των ΗΠΑ.

john britten V1000
Ανήσυχο πνεύμα δημιουργικότητας όσο δε πάει, το μόνο που τον σταμάτησε ήταν η ασθένεια του,
το 1995. Παγκοσμίου κλάσης μηχανικός σχεδιαστής και δημιουργός, μπορεί η μεγάλη του αγάπη να  ήταν η μοτοσυκλέτα, θα ήταν άδικο όμως να εστιάσει κάποιος μόνο σε αυτή τη πλευρά του. Αν θέλετε να διεισδύσετε ακόμα περισσότερο στο φαινόμενο John Britten, μπορείτε να κλικάρετε στο παρακάτω σύνδεσμο, όπου μπορείτε να προβάλλετε ένα ντοκυμαντέρ αφιερωμένο σε αυτόν.

http://www.nzonscreen.com/title/britten-backyard-visionary-1993

john britten V1000

john britten motorcycle

john britten motorcycle

πηγές- Βικιπαιδεία ελληνική και αγγλική,ιστοσελίδα J.Britten, διάφορες ιστοσελίδες με αναφορές.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.