AJS Porcupine 1954

AJS Porcupine 1954

ajs porcupine

 Μόλις τέσσερις μοτοσυκλέτες που κατασκευάστηκαν είναι αρκετό σαν γεγονός ώστε να κατανοήσουμε τη σπανιότητα της Porcupine. Οπότε,τουλάχιστον τυχερά θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν τα παλικάρια της Team Obsolete, όταν τους έλαχε η ανακατασκευή μιας τέτοιας κυρίας πριν περίπου 10 χρόνια! 

 

   Η AJS ήταν μια ιστορική Βρετανική φίρμα. Για να καταλάβετε, ήταν η πρώτη εγγλέζικη που, στη σύγχρονη ιστορία των παγκόσμιου πρωταθλήματος – αργότερα MotoGp, κέρδισε τίτλο, παρ’όλο που σαν εταιρία είχε ήδη στη παλμαρέ της πλούσια αγωνιστική ιστορία ήδη. Το 1954 λοιπόν, το Porcupine φόρεσε τις δάφνες του νικητή για πρώτη και τελευταία φορά στην ιστορία της AJS. Έφτασε όμως ώστε να μείνει στην ιστορία, ως σήμερα, ως η μοναδική δικύλινδρη μοτοσυκλέτα που έχει πάρει τίτλο στα 500 κ.εκ. Αναβάτης ήταν ο Les Graham και τότε το πρωτάθλημα απαρτίζοταν από έξι αγώνες.

ajs porcupine

   Την εν λόγω χρονιά, το Ε-95 Porcupine ,όπως ήταν η επίσημη ονομασία της,έφτασε στο απόγειο της εξέλιξης της, με κύριο χαρακτηριστικό της ,το χειροποίητο ρεζερβουάρ από αλουμίνιο, το οποίο φτάνει χαμηλά ,τυλίγει εν μέρει το κινητήρα και διαθέτει και αντλία βενζίνης παρακαλώ. Αυτός προκειμένου να απολαμβάνει επαρκή ψύξη,είναι στραμμένος μπροστά κατά τέτοιο τρόπο, ώστε οι κεφαλές και τα μέρη, από μαγνήσιο παρακαλώ, όπου εδράζονται οι εκκεντροφόροι να ξεμυτίζουν απο το εμπρός μέρος του πλαισίου και το ντεπόζιτο. Κέρδισαν έτσι και χαμηλότερο κέντρο βάρους.

ajs porcupine engine

Πρώτη εμφάνιση έκανε το 1952 στο Isle of Man (για το οποίο σας ετοιμάζουμε αφιέρωμα). Βέβαια ο χαρακτήρισμός Porcupine είχε ήδη δοθεί από το 1947, Αλλά αναφερόταν στην Ε-90, από όπου προήλθε τελικά,με πολλές βελτιώσεις είναι η αλήθεια αλλά με το ίδιο όνομα, η μοτοσυκλέτα που της αφιερώνουμε σήμερα το άρθρο.

leslie graham & e90 ajs

   Σε αντίθεση ας πούμε με τα Norton, τα αγωνιστικά της AJS είχαν ελάχιστη σχέση με τις μοτοσυκλέτες παραγωγής. Τι δεν απολάμβανε λοιπόν ο μέσος πελάτης της A. J. Stevens & Co. Ltd; Το εξελιγμένο κιβώτιο, την αλουμινένια δεξαμενή λαδιού κάτω από το κινητήρα,χωρητικότητας περίπου 3,8 λίτρων και την αντλία λαδιού της, το αεροπορικού τύπου μανιατό,τα χυτά μέρη σε electron για εξοικονόμηση βάρους και φυσικά,το υπέροχο καπάκι συμπλέκτη- έργο τέχνης!

porcupine engine

   Φυσικά δεν ήταν όλα ιδανικά. Ο τότε αναβάτης δοκιμών,Ted Frend έχει πει ότι βασικό πρόβλημα,το ’52 που έκανε την εμφάνιση της  ήταν η τροφοδοσία καυσίμου,τα καρμπυρατερ. Μέσα από διάφορες δοκιμές και βελτιώσεις,η λύση ήρθε με την αντλία καυσίμου. Ιδιαιτερότητα αυτής της τροφοδοσίας ήταν πώς οι μηχανικοί,όταν ήταν να βάλουν μπροστά τη μοτοσυκλέτα,σήκωναν τη μηχανή ώστε να στηρίζεται στη πίσω ρόδα, για να προετοιμαστεί η εσωτερική κύρια δεξαμενή για την εκκίνηση!

porcupine ajs

   Στη πίστα ήταν ταχύτερο από τα Norton και οι μόνες μοτοσυκλέτες που συναγωνίζοταν το AJS στη ταχύτητα ήταν τα Gilera. Έναντι αυτών, το Porcupine υστερούσε μόνο στις επιταγχύνσεις από <<αργές>> στροφές της πίστας, όπου οι μοτοσυκλέτες κατέβαζαν ταχύτητες και στροφές. Εκεί,τα Gilera είχαν λίγο καλύτερες ρεπρίζ.

1954 rod coleman ajs porcupine

   Παρ’όλο το τίτλο,το 1954 ,που θα περίμενε κανείς να πάρει τα πάνω της αγωνιστικά η εταιρία, τελικά ήταν το κύκνειο άσμα της στους αγώνες, λόγω του θανάτου του Charlie Collier, του πρώην αγωνιζόμενου που εκτελούσε χρέη μάνατζερ για την AJS και τη Matchless. Δεν επέστρεψε ποτέ σε αυτούς…

 ajs porcupine close pu

   Σήμερα,μετά από 60 χρόνια,κατά ευτυχή συγκυρία ,και τα τέσσερα Ε-95 υπάρχουν σήμερα. Δύο από αυτά βρίσκονται σε μουσείο. Ένα ακόμα είναι σε χέρια ιδιώτη το Tom Arter. Το άλλο άνηκε στη Team Obsolete ,που το είχε πάρει από τον Roy Richards, ιδρυτή του Βρετανικού εθνικού μουσείου μοτοσυκλέτας. Εκεί ήταν για δεκαετίες, από τα ’80ς και μετά, ώσπου το 2000-2004 ανακατασκευάστηκε από τους νέους κατόχους. Ήταν τυχερή,γιατί εκτός της ανακατασκευής που της έγινε, γλύτωσε και τη φωτιά που το 2003 κατέστρεψε μέρος του μουσείου και των εκθεμάτων του…

 ajs porcupine close up engine

   Οι Βρετανοί εκθειάζουν τη συγκεκριμένη μοτοσυκλέτα! Για την ακρίβεια σε διάφορα περιοδικά του σχετικού τύπου ,λίγο πρίν την εποχή περίπου που βγήκε σε δημοπρασία,πρίν 2-3 χρόνια, περιγράφοταν σαν το Άγιο Δισκοπότηρο των Βρετανικών μοτοσυκλετών, γιατί σχεδιάστηκε στις δύσκολες εποχές του μεσοπολέμου, κατασκευάστηκε και αναπτύχθηκε αμέσως μετά τον Β’ Π.Π., με πενιχρά οικονομικά, από ανθρώπους που ήταν παθιασμένους για τη δημιούργημα τους και για τις μοτοσυκλέτες γενικότερα. Εξάλλου,τέτοιοι άνθρωποι δεν είναι αυτοί που κάνουν τη διαφορά ;

e-95 porcupine ajs

   Αυτοί οι τύποι λοιπόν, με όλες τις δυσκολίες που είχαν, έφτιαξαν μια μοτοσυκλέτα που κέρδισε ένα παγκόσμιο τίτλο και που σήμερα θα τη χαρακτηρίζαμε ως all time classic! Σίγουρα, είναι ονείρωξη κάθε φίλου κλασσικής μοτοσυκλέτας, να ανοίξει μια παλιά αποθήκη κάπου και μέσα να τον περιμένει μια τέτοια κυρία, υπομονετικά διαμέσου των δεκαετιών, κάποιον να τη φροντίσει,να της δώσει τη παλιά της αίγλη και να τη κάνει κοκέτα πάλι!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.