Παρουσιάστηκε από τα μέσα της εποχής ως το αντίπαλο δέος των Rockers, και έτσι διατηρήθηκε ο μύθος με τη πάροδο των δεκαετιών. Ας κάνουμε όμως μια προσέγγιση στη κουλτούρα τους ,πρίν μπούμε σε πιο βαθιά μονοπάτια,εξετάζοντας κατά πόσο ανταποκρίνονται τα σενάρια που θέλουν αυτές τις δύο κοινωνικές τάξεις σε σύγκρουση.
Ο όρος mod,είναι σύντμηση του modernist.Γενικά,οι απαρχές τις κινήματος,γύρω στη δεκαετία του ’50, θεωρείται πώς έχουν έχουν λίγο κουλτουριάρικο υπόβαθρο. Νέοι,με τζάζ ακούσματα, μπήτνικς και μέλη της μπόεμ σκηνής τους Λονδίνου είναι κατά μεγαλύτερη παραδοχή αυτοί που ξεκίνησαν αυτό το κίνημα.Σύχναζαν σε café-bar,τα οποία αντίθετα με τις βρετανικές παμπ,έμεναν ανοιχτά ως αργά. Παρ’όλο που αρχικά μιλάμε για άτομα μέσης κοινωνικής τάξης και καλής γενικά οικονομικής κατάστασης,σταδιακά ένα μείγμα από διάφορες κοινωνικές τάξεις ζυμώνοταν εκεί ,με επίκεντρο τα ενδιαφέροντά τους : μουσική jazz,blues r&b, που ήταν underground και στο περιθώριο τότε,ιταλικός και γαλλικός κινηματογράφος,ενδυματολογικές προτιμήσεις εμπνευσμένες από την ιταλική μόδα.Αν ψάχνουμε ένα ενδυματολογικό πρότυπο σήμερα για να ανατρέξουμε ,θα μπορύσαμε να θέσουμε ως παράδειγμα τον Jean-Paul Belmondo & τη Twiggy .Οι ενδυματολογικές τους προτιμήσεις μάλιστα απασχολούσαν τον τύπο ενίοτε,ο οποίος παράθετε λεπτομέρειες και τιμές ,παρουσιάζοντας τους mod ως νεαρούς παθιασμένους με τη μόδα!Αυτή η εμμονή τους προέκυπτε από αντίδραση στο μέση συντηρητική Βρετανική κουλτούρα της εποχής.Αυτός ήταν εξάλλου και ο λόγος των μουσικών τους επιρροών,απέναντι στη κυριαρχία της ποπ μουσικής των 50ς.
Κυρίαρχα δίκυκλα ήταν οι βέσπες και οι Lambretta.Αυτό όμως που έκαναν οι Mods ήταν να πάνε το πράμα ένα βήμα πιο μπροστά : τα μετέτρεψαν από φτηνά οχήματα μετακίνησης,σε fashion icons.Αλλωστε,εκεί στηρίζει η Vespa τη διαχρονικότητά της και δε θα ήταν υπερβολή ίσως να θεωρήσουμε πώς ο μύθος αυτών των μοτοσυκλετών, χτίστηκε εκτός των ιταλικών συνόρων,από τους mods.Η επιλογή ιταλικών σκούτερ ήταν συνυφασμένη ασφαλώς με το γενικότερο ενδυματολογικό τους κώδικα και προτίμηση.Ρόλο έπαιξε ασφαλώς και ο στυλάτος σχεδιασμός τους,ενώ ιδιαίτερο χαρακτηριστικό των μετατροπών προσωπικού στύλ που γινόντουσαν,ήταν η τοποθέτηση 4 ως ακόμα και 30 καθρεπτών στη μοτοσυκλέτα!Μια τέτοια Vespa παρουσιάζεται στο εξώφυλλό του άλμπουμ των Who- Quadrophenia,του οποίου εξάλλου η θεματολογία των στίχων είναι εμπνευσμένη από τις κόντρες με τους rockers.
Αντιλαμβάνεστε ότι σήμα κατατεθέν δεν ήταν τα μηχανάκια τους,όπως στους Rockers,με τη έννοια πώς δε βάσιζαν σε αυτά τη κουλτούρα τους. Τα είχαν ενσωματώσει σε αυτή ασφαλώς,στο στυλ τους ή τη μόδα αν θέλετε,που αντιπροσώπευαν σαν κίνημα,εκτός φυσικά της ευκολίας μετακίνησης που παρείχαν.Άλλωστε,ένα σκούτερ ήταν μονόδρομος προκειμένου να βγουν τα βράδια στα αγαπημένα τους μαγαζιά,την εποχή που οι δημόσιες συγκοινωνίες σταματούσαν από τις 8 το βράδυ.Παράλληλα,μπορούσαν να κάνουν customizing σε αυτά σύμφωνα με τα δικά τους γούστα,ενώ η μορφή τους με τις ποδιές και τις ζελατίνες συνείσφερε στο…ατσαλάκωτο της εμφάνισης.Για να το διατηρήσουν αυτό μάλιστα,σε άσχημες καιρικές συνθήκες,φορούσαν από πάνω για τις μετακινήσεις στρατιωτικά τζάκετ,τύπου parka!Τα πιο σκληρά στοιχεία αναμεταξύ τους ήταν αυτά που εμπλάκησαν σε διαμάχες με τους rockers .
Μπάντες όπως οι Who & Small faces ήταν αντιπροσωπευτικά δείγματα της mod κουλτούρας.Το είχαν δηλώσει και οι ίδιοι μάλιστα,όσο και αν η άνοδος του ψυχεδελικού,προοδευτικού ροκ και των χίπυς αργότερα-που είχαν εντελώς διαφορετική νοοτροπία και θεώρηση των πραγμάτων,τους ώθησε να αναθεωρήσουν τις απόψεις και του τι αντιπροσώπευαν…
Ακόμα και το σύμβoλο των Who,ο κύκλος της RAF,αποτελούσε σήμα υιοθετημένο και κατατεθέν των mod!Aλλες εγχώριες μουσικές επιρροές ήταν οι Rolling Stones,Yardbirds & The Smoke για παράδειγμα,ενώ νυχτερινά μαγαζιά όπως τα Roaring Twenties, The Scene, La Discothèque, The Flamingo and The Marquee στο Λονδίνο αποτελούσαν στέκια.Το κίνημα έχει συνδεθεί επίσης με τη χρήση αμφεταμινών ,που η πώλησή τους ήταν νόμιμη στην Αγγλία ως το 1964….
Κάπου εκεί,μετά τα μέσα της δεκαετίας το ’60 ήταν που το κίνημα έπνεε τα λοίσθια.Βρετανοί κοινωνιολόγοι υποστηρίζουν πώς ο βασικός λόγος ήταν επειδή η όλη ιστορία έγινε πολύ εμπορική,τεχνητή και στυλιζαρισμένη,χάνοντας την ουσία της ύπαρξης της.Όσο και εκπομπες σαν τη Ready Steady Go!, με τη Cathy McGowan έκαναν γνωστή τη κουλτούρα των mod,άλλο τόσο συνείσφεραν στο πλάτιασμα του κινήματος και τη σταδιακή απαξίωση του.Προσθέστε πώς οι τσακωμοί των σκληρών στοιχείων έδιωξαν ένα μέρος των οπαδών του κινήματος,που εξάλλου λίγα κοινά στοιχεία είχαν με αυτούς,πέρα από το όνομα… Συμπληρώστε πώς τα χρόνια πέρασαν και τα παλικάρια μεγάλωσαν,αλλάζοντας της προτεραιότητες στη ζωή τους και έχετε κάποιους βασικούς λόγους.Οι σκληροπυρηνικοί,μετά τη μαράζωση του κινήματος,μεταλλάχθηκαν σε σκινχεντς,προσπαθώντας να βρούν νέα πλαίσια…Tέλη του 70 έγιναν καποιες προσπάθειες αναβίωσης του κινήματος,τόσο από πιστούς μοντερνιστές όσο και μέσω συγκροτημάτων mod(βλ.Jam),ενώ σήμερα,κατά αντιστοιχία εκδηλώσεων για τους ροκερς και τα café racer,γίνοται φεστιβαλ αφιερωμένα σε mods,σε σκούτερς φτιαγμένα.Ακόμα και εκδηλώσεις mods vs rockers γίνονται,χωρίς τις αντιπαλότητες του παρελθόντος,αλλά σαν προσπάθειες προβολής της κουλτούρας και των μοτοσυκλετών της εποχής.